Az Iaido vizsgáztató szeme (Iaido shinsain no me) – Ueno Satanori sensei 2012.10.08.

Önök közül néhányan még biztosan emlékeznek Ueno Sensei-re. Többször volt tagja a hivatalos ZNKR Küldöttségnek az Iaido Európa Bajnokságokon. A magam részéről még jól emlékszem a 2005-ös bolognai látogatására és a vágásoknál valamint mozgásában megmutatkozó erős (szó szerint hatalmas – ford.) jelenlétére.
Ez egy durva fordítása az “Iaido shinsain no me” című könyv egy fejezetének, mely Ueno Satanori – Iaido 8. dan Hanshi írása.
Yuki Kanto és Michael Simonini, (Yaegekikai, Belgium) angol fordításából.
A magyar szöveg Lovik Anikó és Bereczky József munkája.

“Látni és megvágni egy láthatatlan ellenfelet”
Míg kendoban az ellenfél látható, Iaidoban az ellenfél Kasoteki – egy láthatatlan ellenfél. Nem látjuk, de meg kell testesítenünk és meg kell vágnunk ott, ahol lennie kellene. Ez az egyik legfontosabb az Iaido fogalmai közül. Egy olyan területre vágni ahol az ellenfél nem testesült meg nincs semmi jelentése, értelmetlen és csak önteltség. Úgy gondolom, hogy ha még az ellenfél nem is valódi, nekünk el kell tudnunk képzelni, hogy hol van és mit csinál. Ez az ami értelmet ad a gyakorlásunknak.
Körülbelül 3. danig a követelmények a következőek: a helyes mozdulatok sorrendjének ismerete, egy alap szintű elképzelés az ellenfél helyzetéről, milyen távolságra kell mozogni nukitsuke/kiritsuke közben, hova kell vágni (a kissaki magassága). Ez az oka annak, hogy ezen a szinten a vizsgáztató bírák főleg a ZNKR Iai könyv pontjait figyelik.
4. és 5. danra a bírák közelebbről vizsgálják a gyakorló viszonyát az ellenféllel, az ellenfél észlelését. Ennél a szintnél elengedhetetlenné válik tudni az ellenfél pontos helyzetét, szándékait és ritmusát a ZNKR iai könyv alapos tanulmányozása által és csiszolva a különböző katák riaiának (eseménysorának) a megértését és mindezeknek megfelelően gyakorolni.
5. dan feletti vizsgáknál a katák közben tisztán be kell mutatnod a riait (az események láncolatának logikáját) és a cselekedetek pontosságát. Megmutatni, hogy megfelelően reagálsz az ellenfél különböző elhelyezkedésére, távolságára, időzítésére, szándékaira és ezen keresztül kell megteremtened az ellenfél jelenlétét.
Ami engem illet, az én 7. dan vizsgámhoz Kamimato Eiji sensei egy megjegyzése kötődött: “Hogyan tudsz anélkül vágni, hogy látnád az ellenfelet?” Abban az időben csak a mozdulatokat követtem le a megfelelő sorrendben. Az egyetlen módja a komoly munkának és a bírák meggyőzésének, ha arra gondolsz, hogy “ha rossz helyre vágok, meg fognak ölni”.
2007-ig bíráskodtam 8. danos vizsgákon és az én fő vizsgáztatási szempontom, amire összpontosítottam, a jelölt légzése volt.  A jó légzési folyamat (Kokyu) elengedhetetlen a Heijoshin (lélekjelenlét – ford.) elsajátításához és ha fent tudod tartani a Heijoshin állapotot, akkor sokkal könnyebb lesz fenntartani a fókuszt és megteremteni az ellenfelet. Elme/Szív zavarai hatással vannak a katák végrehajtására és befolyásolják a Hin-it (méltóság) és Fukakut (személyes karakter mélysége – stílus). Szerintem a hin-i és a fukaku fejlesztéséhez a heijo állapot fenntartásának képessége szükséges.
Az emberek általában a mellkasukból (törzs) lélegeznek, de Iaidoban minket arra tanítanak, hogy a harát (alsó tandent) használva lélegezzünk. A jó légzés kifejlesztésében nekem a Shigin (kántált japán költészet) gyakorlása segített. Ha valaki elszaval egy shigint teljes belégzéssel, az besűrűsödik és nem marad meg. Ha csak 10-ből 7 résznyit lélegzel be, a hang, amely távozik a hasból, meghosszabbodik. Az iaidoban ugyanez megfigyelhető: 6 vagy 7 tized rész belégzés és hason át történő lassú kilégzés Ez lehetővé teszi, hogy hogy irányítsuk a légzést a hasból  a belélegzett levegő lefelé nyomásával, a has ezen területének egy kissé előrébb hagyásával.
Végül az Okuiairól fogok beszélni. Az iaido elődeink létrehoztak egy hatásos, logikus és technikai rendszert az iaido tanulásához, elsajátításához. Ez a szerkezet a különböző szintek összessége Shoden, Chuden, Okuden. A legfontosabb, hogy megértsük és magunkévá tegyük az iaido lényegét, anyagát. Fontos, hogy először tökéletesen elsajátítsuk az alapokat.
Természetesen egy iaido mozdulat/esemény haszontalan valódi harcban, ha nem megfelelő sebességgel hajtják végre, mindazonáltal gyorsnak lenni anélkül, hogy a ki-ken-tai ichi és más alapok meglennének, haszontalan. Az okuiai lényegét csak az értheti meg, aki már rendelkezik egy alaposan tanulmányozott és tökéletesen csiszolt (Renshu) Shodennel és Chudennel. A sebességnek az ismétléseken keresztül végzett alapos tanulás egy természetes következményének kell lennie.
A ken shin ichi nyo (剣 心 一如 – Kard és elme egysége) felfogása csak akkor valósul meg, amikor a test és a kard technika lehetővé teszi, hogy bárhol, bármikor reagálni tudjunk.