Az Iaido vizsgáztató szeme (Iaido shinsain no me) – Toshihiko Kawaguchi sensei

Van a jelölt Kokoroja (szelleme) olyan erős mint a shinsainé (bíráé)?
Vizsgák alatt harci helyzetbe helyezem magam a jelöltekkel szemben. Ez már akkor is így volt, amikor versenyeken bíráskodtam és talán egy olyan szokás, amelyet versenyző életemből hoztam magammal. Én szellemileg harcolok a jelöltekkel. Ez az állapot megengedi, hogy lássam a szellemét (Kokoro) a jelöltek embujának. Ami azt illeti, ebben az állapotban a háttérben várakozó jelölteket is látod. Úgy gondolom, hogy ez a fajta bíráskodás nem egyedül rám jellemző, hanem a többi bíró is ugyanezt teszi. Ezért a legfőbb kérdés a következő: készen állsz rá, hogy győzz a bírák ellen? Van elég magabiztosság és gyakorlás benned, hogy így tégy? Meggyőződésem, hogy az ezt észben tartó, felgyülemlő gyakorlás az, amely képessé tesz a Fukaku és a Hin-i mutatására. Ezért is fontos a Kokorogamae előkészítése a találkozáshoz (vizsgához – ford.).
Mi a helyzet a Kokorogamaevel?
Próbáld meg nem felcserélni az okokat/elérendő célokat (Mokuteki) a részcélokkal (Mokuhyou). A gyakorlásod oka/végcélja “a viselkedés evolúciója a gyakorláson keresztül (Shuren) és a kard alapelveinek tisztelete”. A végső célnak nem kéne lecserélődnie olyanokkal, mint átmenni egy vizsgán vagy megnyerni egy versenyt. Mindazok a célok csak lépcsőfokok, amelyeken át kell haladni (mérföldkövek), hogy elérd a nagyobb célt. Ha (rész)célokat végcéllá teszel, akkor eltéveszted a lényeget. Ezen gondolatkörön belül, egy vizsgánál az út, ahogy valaki megközelíti a hanseit, a fontos és nem az eredmény. Változtasd meg a keikod  szellemiségét, a kokorogamaed. Ezt megértve válik valki képessé arra, hogy az iaidoban ki tudja fejezni a kokorogamaet. A kokorogamae mindannyiunk számára másmilyen lesz. Függ attól, hogy mi hozott téged az iaidohoz, mi volt az, ami azt az indíttatást adta hogy az iaidot akard elsajátítani. Jó visszamenni a gyökerekhez és emlékeztetni magad arra, hogy miért és milyen céllal kezdtél iaidozni. Például én azért kezdtem iaidozni, hogy fejlesszem a kendom és a gyakorlások alatt mindig próbálom a kendo harci helyzeteket szem előtt tartani, azokkal észbentartva gyakorolni.
Késznek és nyitottnak kell lenned a megjegyzésekre és a kritikákra. Hogy ezt meg tudd tenni, hülyévé kell válnod. A hülye alatt azt értem hogy komolyan alá kell merülnöd a kapott tanításokban. A komolyság, határozottság lehetővé teszi számodra, hogy teljesen be tudj fogadni (tanításokat) és motiválja a sensei-ed hogy további pontokat tanítson neked. A komolyság mindemellett lehetővé teszi, hogy fenntartsd a heijoshint, lecsendesítsd a szellemet és elősegíti a kasoteki létrehozását. Ennél még fontosabb, hogy a tanulás iránti vágyhoz kapcsolódjon alázatosság. A shitől (Shyusho/shishoo=fő tanár) való tanulás, másoktól való tanulás, magadtól és a helyektől való tanulás. A tanulás eme 4 forrásának tisztán kell a fejedben lennie a gyakorlás alatt.
Vizsgáknál a saho (ceremónia) és a ruházat kritikus (juyo) pontok. Elengedhetetlen, hogy tökéletesek legyenek és elválaszthatatlanok a Kokorogamaetől. Ha van egy korrekt kokorogamae, akkor a sahotól a reihoig ott lesz az egyéni tökéletesség érzése. A saho és a reiho nem előre meghatározott mozdulatok létrehozása, követése, azt is megmutatja, mennyire vonod be a lelked, szíved. A Torei teljesen különböző ha a szíved/lelked mondja, hogy “onegaishimasu, arigatôgozaimashita” vagy nem. A gyakorlásod mélysége abban is tükröződik ahogy a dojoban mozogsz és létfontosságú a 8 dan jelölteknek. A bírák látni akarják a hozzáállást és mozgást, ami hinkakuval (méltósággal) van megkoronázva.
Figyeli a szemed a kasotekit?
Nyilvánvaló hogy a technikának tükröznie kell a gyakorló fokozatát. Szóba sem jöhet, hogy azt gondoljuk hogy elértünk egy szintet amint a dan fokozatát megkaptuk. Ha egy hatodik danos nem közelíti meg a hetedik dan (szintjét – a ford.), lehetetlen lenne fontolóra venni a hetedik dant, mint átkelőhelyet. Lennie kéne különbségnek a kezdő, közép és magas fokozatúak között az olyan mozdulatok kivitelezésében mint például a nukitsuke, kiritsuke, chiburi, nôtô.
Az alapmozgásokat, az alapokat 3. danig el kéne sajátítani. Lehetetlen építeni bármit is, ha az alapok nem stabilak, erősek. A nukitsuketől a notoig minden balról indul. Ha robbanékony nukitsukét akarunk ahhoz erős sayabiki kell. Amikor a bal kéz ráfog a koiguchira a kisujjnak erősen az obira kell nyomódnia és azt követve a koiguchit hátrafelé nyomnia nem pedig oldalra. A kirioroshinak nem karcolnia kell a mennyezetet, hanem végigsepernie ahhoz, hogy a monouchit megfelelően használjuk.A hasujinak jónak kell lennie és a kirioroshinak a bal kéz tenouchiját kell használnia. A chiburinak természetesen jó szögben kell állnia, de egy “Ha megmozdulsz leszúrlak” szellemmel kell végrehajtani, a kid és a kissakid ezzel a szándékkal együtt kell mozdítanod. A notot tsubamotokor a következő elemekkel kell végrehajtani: seme, védelem és nyugodtság. Fontos hogy a keiko-t suki/nyitás nélkül gyakoroljuk.
A középső szintekhez (4-5 dan) szükséges, hogy rendelkezzenek higgadt szellemmel, fejlődéssel a metsukeben, kihakiban (energia/elhatározás) és kikentai no itchi-ben. “A szem többet mond mint a száj” mondás nagyon igaz. Szomorú látni, hogy amikor valaki egy gyönyörű technikát hagy veszendőbe menni egy szempillantás alatt, amint elveszti a kapcsolatot az ellenféllel, vagy a metsuke a kissakit követi, vagy legrosszabb esetben oda néz, ahol nincs is az ellenfél. Képesnek kell lenned létrehozni egy igazi ellenfelet és a szemednek folyamatosan követnie kellene. Ez az egyetlen módja hogy élő iaidod legyen. A szemek tükrözik a kokoro (szív/szellem) állapotát. Csak ha a szemed követi az ellenfelet fogjuk érezni/megérteni a wazad erejét. Ha magabiztosság nélkül, idegesen, aggódva állsz elénk, látni fogjuk a szemedben.
Az 5 követelmény a magasabb szintekhez (jokyusha)
Riai, Fuukaku, Hinkaku, amit kérnek a magasabb vizsgákhoz. A tapasztalat és tudás felhalmozódása (kikristályosodása). Ez az, amit mi vizsgáztatók figyelünk miközben megbecsüljük a mélységét és értését a gyakorlásodnak. Ezt nem csak a gyakorlás, hanem a napi élettapasztalat is megtölti.  A wazamaenak persze a riai megfelelő értését kell tükröznie és elhivatottnak kell lennie a korrekt tanításnak és az iaido tradícionális kultúrájának átadásában.
A saját tapasztalataim alapján megosztom veletek a gondolataim a vizsgajelöltek kokorogamaeről és embujáról.
1. Mushin állapotban vannak a gondolataid?
A Mushin nagyon fontos a kokorogamaehoz és egy olyan valami, aminek jelen kell lennie a vizsgatérre belépéskor. A szellemnek minden személyes érdektől megtisztulva kell lennie. A mushin az, ami a legvalószínűbben vezet egy jó enzan no metsukehez.
A Wazamae embu(do) (harcművészeti technika bemutató) és nem embu(yo) (tánc)?
A wazanak egy harcművészeti bemutatónak kell lennie és nem egy táncnak. A ma, maai, kensabaki, taisabaki, ashisabaki, tenouchi, a kard eggyé válik a testtel, mindezen elemeknek egy egészt kell alkotniuk. A kirioroshi nem elválasztott a furikaburitól, a furikaburit vágás céljával végezzük, ez az amiért nem kéne megállnunk (tome) a furikaburi után hanem tamevel (felhalmozással) csináljuk. Nem szabad összekeverni a tomet és a tamet.
Látható a kankyukyojaku és a johakyu?
A wazaban kellene lennie shikannak (relaxáció), kinchonak (feszülség) kyonak (erő), jyakunak (lágyság) és mindemellett ritmusnak is. Egy wazaban vannak csúcspontok és hullámvölgyek, a csúcsok csak azért léteznek, mert vannak hullámvölgyek. Egy kata elejét a saya no uchi no shôbu szellemével kell végrehajtani és ezt követik az erőszakos mozdulatok, mint a nukitsuke és a kirioroshi seme és zanshin fázisokkal tarkítva és nyugodsággal chiburi és noto közben.
4. Lazák a vállaid?
A légzés megállítása és a feszültség a vállakban elkerülendő. Szeretném, ha a magas danosok tanulmányoznák/dolgoznának rajta, hogy a harát használva lélegezzenek a hasizmok összehúzódásával. Belélegzéssel felhalmozni a harában és lassú kilélegzés feloldja a feszültséget a vállakban. Persze egy hosszú katát csak kilégzéssel végrehajtani nehéz.  A gyakorláson keresztül találod meg az utat hogy hatékonyan összekösd a belégzést a kilégzéssel. Emlékszem, ahogy a senseiem figyeltem egy hideg télen át (gőz jött ki a száján) mikor és hogyan lélegzik.
Ne kövess el megbocsájthatatlan hibákat.
Semmi sem menthet meg egy shiteiwazatól vagy az időtúllépéstől. Szintén nagoyn nehéz szemethunyni egy elvétett noto vagy egy kata hiba felett. Néha a probléma a hibát követő hozzáállás. Az engedékeny gondolat, hogy a hiba emberi dolog, teljességgel elfogadhatatlan. Egy olyan hiba mint az időtúllépés gyakorlással elkerülhető. Ne tölts túl sok időt hajime no toreijel és owari no toreijel, maximum 1 perc után el kell kezdenek a wazad. Emlékszem azokra az időkre, amikor 5 katát kellett 5 perc alatt bemutatni és ez nem volt lehetetlen. Készítsd fel magad egy tiszta és gyors reihora, igazítsd a gyakorlásod ahhoz, hogy legyen elég időd zanshinra.
Végezetül adok egy pár keiko példát és módszert, amit én használok, hogy fejlesszem a wazamaet:
Kihonshuren: az alapok gyakorlása, beleértve az ülést, az állást a nukitsuket, a kiritsuket, a chiburit, a notot.
Suburi: oshigiri (haladó), hikigiri (hátrafelé), seizasuburi (harából való vágás)
Kirikaeshi: Mae kirikaeshi cserélve, váltakozó lábakkal yokochiburival vagy anélkül.
kendo kihon waza keikoho: a ma és a maai megértése, okuriashi, taisabaki
hayanuki: a kiállás, a testtartás javítás a ZNKR iai gyakorlásával 4 gyorsasági fokozatban: normál, kicsit gyorsabb, nagyon gyors, ittonyukon (a teljes szellemet a vágásba adva)
Aikakarigeiko: szemtől szemben a partnerrel, végrehajtani a wazat késés nélkül és anélkül, hogy a másik kije felülkerekedjen. Szemkontaktust tartani és harci komolyságot a shinken shobu igaz szellemében
A tanítások, amelyeket említettem a sempaiaimtól és senseieimtől jönnek, akik megbocsátását kérem alázatosan. Sikereket kívánok minden magas danos vizsgázónak. Remélem, hogy jó tanárokká válnak és vigyáznak majd az iaido fejlődésére.
Nincs visszavonulás a kihívásoktól.
Yuki Kanto és Michael Simonini angol fordításából magyarítva.