Esszékről szabadon – Nagy Zsolt

Vizsgák előtt kötelező az esszéírás. A követelmények között szerepel, és van egy jelzője: „szakmai”. Hát… a kezdő növendék elkezdi vakargatni a fejét és nem jut eszébe semmi. Kezdjek mozgást, katát elemezni? Ehhez még kevés vagyok.

Próbáljunk meg más oldalról közelíteni a problémához, a saját szakmámat, a társadalomtudományokat segítségül híva. Új cím: a jodo hatása mindennapi viselkedésünkre.
Néhány történetet szeretnék elmesélni, az olvasóra bízva, hogy vonja le a szükséges tanulságokat. Én a magam részéről csak annyit kívánok előrebocsátani, hogy véleményem szerint a világ egyik legszelídebb embere vagyok. Ennek ellenére nekem és mindannyiunknak fokozottan vigyáznunk kell arra, hogy a dojo-n kívül hogyan nyilvánulunk meg. Tisztában kell lennünk felelősségünkkel.

Az első ilyen tapasztalat dojo-n belül történt, amikor először találkoztunk a jodo-val. Az első szemináriumon (bemutatón), még szeptemberben. Mikor először fogtunk a kezünkbe jo-t és velünk szemben iaido-sok álltak saját fegyverükkel. Figyeltem, néhányan önkéntelenül elkezdtek hátrálni, pedig tudták, hogy nem történhet bajuk.

A második és harmadik történet teljesen saját. Szemerkélő esőben sétáltam, kezemben hosszúnyelű esernyővel, melyet nem nyitottam ki. Akaratlanul úgy fogtam az ernyőt, mint edzésen a jo-t. Ezzel még nem lenne semmi baj, de… És itt jön ez a fránya „de”, jöttek szembe az utcán. Rám néztek és majdnem menekülőre fogták a dolgot, annak ellenére, hogy csak sétáltam és legjobb meggyőződésem szerint a legkisebb fenyegető mozdulatot sem tettem.

A harmadik. Lányom, aki még nem látott hakamá-ban és keikogi-ben, addig rágta a fülemet, míg beöltöztem. Készített néhány fényképet is, melyek közül egyet elküldtem a barátnőmnek, aki a legjobban ismer a világon. Megrémült tőlem, pedig szintén nem tettem fenyegető mozdulatot a képen, sőt még jo sem volt a kezemben. Reakciója először megdöbbentett, majd az előző két emlékkel együtt értékeltem az eseményeket és megpróbáltam a megfelelő tanulságokat levonni.

A szoba – Cinna

benyomásnak pedig van valami különös jelentősége az ember tudatában, életében, kezdve egészen az első, két lábon megtett valódi léptektől.
Ez egy olyan küszöb, ami egy nagyon különös szobát választ el minden mástól. És ez a szoba mindenkinek másmilyen. Kevés benne a tereptárgy, bútora talán nincs is; nem is kell neki. És mégis, mennyi minden van benne…nem kézzelfogható dolgok, mindenkinek magának kell elhelyeznie ezeket a dolgokat abban a bizonyos szobában, és az is egyénfüggő, mik lesznek ezek.
Amint belép az ember, megtelik a szoba élettel és valami hátborzongató végtelenséggel. Mi tesszük élővé, akik benne élünk, lélegzünk, és gyakorlunk. Perceket, órákat, heteket, aztán már éveket, évtizedeket.
Nem áll, nem megy, talán nincs is idő ebben a szobában.Nem számít. Ebben a szobában csak lélegzet van. A Tiéd, az Enyém, az Övé.
Amikor az ember először belép, körülnéz, talán olyan szemekkel, mint egy kisgyerek a városban; ámulatba ejti a nyüzsgés, vagy éppen megrettenti. Mindenki kíváncsian, de ugyanakkor tartózkodóan lépdel. Ide, oda, vödörért, kardért. Elveszettnek érezheti magát, de arra törekszik, hogy megtalálja a helyét, hogy azt tegye, amit tennie kellene.
Aztán ahogyan telik az idő, szembetalálkozik az első ellenféllel: a magánnyal. Az Iaido magányos dolog.
Pedig sokan vagyunk; érzed, hogy a melletted lévő is lélegzik, érzed, hogy mozog; és mégis csak te vagy. Magadnak, magadban- de nem önzőn.
Furcsa egy szoba ez.